وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

متا به منظور محدود کردن داکسینگ انتشار عکس‌ خانه را ممنوع می‌کند

در گروهاخبار ایدکو، ۱۴۰۱/۱/۳۰

متا (همان فیسبوک سابق) طی اقدامات امنیتی برای حفظ حریم خصوصی انتشار عکس خانه از سوی کاربران را ممنوع کرده است. این پست‌ها در واقع حاوی اطلاعات خصوصی مسکونی هستند و برای کاربران می‌تواند پیامد داشته باشد. در ادامه با ما همراه شوید تا مفصل‌تر به این موضوع بپردازیم.

داکسینگ[1] مسئله مهمی است که نشان می‌دهد چطور امنیت آنلاین می‌تواند روی امنیت فیزیکی افراد در جهان واقعی تأثیر بگذارد. در داکسینگ، اطلاعات خصوصی فرد یا گروه بدون رضایت آن‌ها در فضای آنلاین نشر می‌شود. این اطلاعات ممکن است شامل آدرس ایمیل، شماره تلفن، آدرس خانه و غیره شود. بدتر اینکه برخی‌اوقات افراد ناخواسته با پست کردن اطلاعات شخصی در دامنه عمومی خود را در معرض داکسینگ قرار می‌دهند. برای مثال سردر خانه شاید یک سری علامت به مهاجمین بدهد. افراد سودجو براحتی می‌توانند از تصاویر آنلاین برای شناسایی آدرس افراد استفاده کنند. متا قصد دارد با محدود کردن آثار ناشی از انتشار عکس خانه این پیامدهای منفی را کاهش دهد. اساساً افراد این اجازه را خواهند داشت که با خانه‌هایشان عکس بگیرند اما آن دسته از کاربران نخواهند توانست عکس‌ها را به اشتراک بگذارند. وقتی اطلاعات ممکن است از قبل در سایر پلت‌فرم‌ها موجود باشد شرایط کمی متفاوت می‌شود. متا می‌گوید، «برداشتن استثنای اطلاعات مسکونی خصوصی " قابل‌دسترس برای عموم " شاید دسترس‌پذیری این جور اطلاعات را در فیسبوک و اینستاگرام کاهش دهد (هر چند می‌دانیم هنوز هم ممکن است این اطلاعات در پلت‌فرم‌های دیگر موجود باشند)». در این قانون اما چند استثنا وجود دارد که این حقیقت باز هم از سختگیری متا چیزی کم نمی‌کند. متا همچنین می‌خواهد پروسه ریپورت را نیز قابل‌دسترس‌تر کند. این شرکت همچنین گفت، «متا اشتراک‌گذاری تصاویری را که نمای خارجی خانه‌های خصوصی را نشان می‌دهد را مجاز می‌خواند اما به شرط اینکه اموال به تصویر کشیده‌شده مرکزیت خبر باشد. اگر برای مثال در بطن چیدن برنامه اعتراضی علیه ساکنین باشد سریعاً ممنوع می‌شود. متا نشر آدرس‌ها و تصویر اقامتگاه‌های رسمی را که به مقامات عالی‌رتبه‌ی دولتی داده می‌شود مجاز می‌خواند».

البته که این استثنای آخر همچنین می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این تعریف «مقام رسمی عالی‌رتبه» خود، کشور به کشور می‌تواند متفاوت باشد. متا بسیاری از این اقدامات جدید را تماماً اجرایی خواهد کرد (قول برخی را حتی تا آخر سال 2022 داده است).

[1]Doxxing: مخفف documents به معنی اسناد)، عمل تحقیق و نشر دادن عمومی اطلاعات شخصی یا اطلاعات شناسایی کننده (به‌ویژه اطلاعاتی که منجر به شناسایی افراد می‌شود) دربارهٔ یک فرد یا سازمان است که بر مبنای اینترنت انجام می‌گیرد.