وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

آیا وی‌پی‌ان باید همیشه روشن باشد؟

در گروهاخبار ایدکو، ۱۴۰۱/۱/۸

محافظت از حریم خصوصی آنلاین این روزها بسیار اهمیت پیدا کرده است؛ خصوصاً با توجه به افزایش قابل‌ملاحظه‌ی داکسینگ[1]، نقض‌های داده و حملات سایبری. وی‌پی‌ان یکی از مؤثرترین روش‌ها برای ناشناس ماندن موقع اتصال به اینترنت است. همه اینها به لطف توانایی وی‌پی‌ان در رمزگذاری ترافیک شما و ریدایرکت کردن آن از طریق سرورهای خصوصی و امن است. اما سوال این است که آیا وی‌پی‌ان باید همیشه روشن باشد؟ با ما همراه بمانید.

گرچه ممکن است ظاهراً پردردسر باشد اما کل این پروسه اتوماسیون است و در چشمی برهم زدن رخ می‌دهد پس حتی کاربران ناشی هم می‌توانند از قابلیت‌های ناشناس بودن وی‌پی‌ان بهره ببرند بدون اینکه ذره‌ای در خصوص استفاده محصولات مشابه تجربه داشته باشند. افراد با توجه به کارایی بالای وی‌پی‌ان همیشه برایشان سوال است باید مدام آن را در حالت روشن بگذارند یا بهتر است گاهی اوقات آن‌ را خاموش نیز بکنند. گرچه بیشتر مایلیم بگوییم بگذارید روشن باشد اما واقعیت از اینها پچیده‌تر است: شاید همیشه روشن گذاشتن وی‌پی‌ان کار درستی باشد اما در برخی مواقع شاید نفع در این باشد بگذارید موقتاً خاموش بماند.

وی‌پی ان امنیت شما را تأمین می‌کند

اگر زیاد سفر می‌کنید، شانس اینکه وسایلی با خود بیاورید که کانکشن نت داشته باشند زیاد است و این یعنی شما در معرض دسترسی به چندین شبکه وای‌فای هستید. استفاده از شبکه‌های وای‌فای عمومی شاید فی‌الذات کار اشتباهی نباشد اما اکثر آن‌ها امنیت کافی ارائه نمی‌دهند و همین امکان جولان‌دهی مجرمان را بیشتر می‌کند. دستگاه‌های وایرلس معمولاً طوری طراحی شدند که خودکار به هر شبکه موجودی وصل شوند که همین برایتان خطرآفرین خواهد بود. با این حال به لطف ریدایرکشن ترافیک و توانایی‌های رمزگذاری وی‌پی‌ان می‌تواند به شما در فریب مجرمان سایبری وقتی به شبکه وای‌فای ناامن عمومی وصلید کمک کند. اینکه همیشه وی‌پی‌ان روشن باشد شاید به لحاظ روانی آرامتان کند اما سفر تنها سناریویی نیست که فعال کردن وی‌پی‌ان به طور پیش‌فرض به کارتان بیاید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تجربه خرید آنلاین خود را ارتقا داده، روی پلت‌فرم‌های مختلف مدیا استریم کنید، به محتواهایی ژئو بلاک‌شده دسترسی پیدا نموده و پیچیدگی‌های ISP را دور بزنید. راهکارهای مدرن مانند بیت‌دیفندر وی‌پی‌ان همچنین دارای کیل سوئیچ‌های اینترنتی[2] درون‌سازه‌ای هستند که به شما کمک می‌کنند جلوی نشت داده تصادفی را که ممکن است اگر زمانی وی‌پی‌ان موقتاً قطع شد پیش آید بگیرد.

وی‌پی‌ان می‌تواند کانکشن شما را کُند بکند

شاید vpnها بهترین راه مبارزه با تخطی‌گری‌های حریم خصوصی باشند اما معایب خود را نیز دارند که یکی از آن‌ها کند شدن کانکشن‌تان است. دلیل هم می‌تواند این باشد که وی‌پی‌ان از طریق سرورهای ریموت ترافیک شکا را ریدایرکت می‌کند و همین باعث کندی می‌شود- هر قدر سرورها دوتر تأخیر طولانی‌تر. بیایید یک شبکه فیبر نوری را فرض کنیم: در این سناریو تأخیر به زمانی که نیاز است نور به شبکه سفر کند اشاره دارد. این تأخیر هر قدر مسافت بیشتر شود طولانی‌تر می‌شود. با توجه به این حقیقت که سرعت نور 299,792,458 متر بر ثانیه است تأخیر برای هر کیلومتر پوشش‌دهی 3.33 میکروثانیه خواهد بود. با توجه به ضریب شکست کابل فیبر، منطقی است که بگوییم نور در آن کندتر حرکت می‌کند، که تاخیر را به 4.9 میکروثانیه در هر کیلومتر می‌رساند. همه زیرساخت‌های شبکه مبتنی بر فیبر نوری نیستند، بنابراین می‌توان فرض کرد که اتصال به یک سرور VPN دور می‌تواند بر سرعت اتصال شما حتی بیشتر از سناریوی فرضی ما تأثیر بگذارد. رمزگذاری همچنین اتصال شما را به روشی مشابه کاهش می‌دهد. استفاده از رمزگذاری قوی‌تر، پاسخ کندتر شبکه را آغاز می‌کند. با این حال، هزینه کمی برای حفظ حریم خصوصی است. اشکال دیگر روشن نگه داشتن VPN شما این است که می‌تواند باتری دستگاه شما را سریعتر تخلیه کند. این برای کاربران پی‌سی اهمیتی ندارد، اما کاربران لپ تاپ و تلفن همراه ممکن است تصمیم بگیرند که آیا هزینه ها بیشتر از مزایای آن است یا خیر. اگر در یک شبکه قابل اعتماد هستید (مثلاً در خانه) و به افزایش سرعت یا حفظ عمر باتری نیاز دارید، خاموش کردن موقت VPN خود نباید مشکلی ایجاد کند. فقط قبل از انجام این کار مطمئن شوید که در یک محیط امن هستید.

وی‌پی‌ان را می‌شود همیشه روشن نگه داشت

اگر بخواهیم موضوع را جمع‌بندی کنیم، شاید همیشه روشن نگه داشتن وی‌پی‌ان توصیه نشود اما بهترین کار است. هویت شما ناشناس می‌ماند و حملات مربوط به شبکه‌های وای‌فای عمومی ناامن در امان می‌مانید. همچنین می‌توانید محدودیت‌های مصنوعی مختلف را نیز دور بزنید. با این حال کانکشن شما ممکن است کند شود و از این رو شاید بد نباشد یک وقت‌هایی آن را خاموش کنید. اگر چنین کاری می‌کنید ابتدا مطمئن شوید کانکشن امن است و حریم خصوصی‌تان تحت‌الشعاع قرار نمی‌گیرد.

[1] Doxing: به عمل تحقیق و نشر دادن عمومی اطلاعات شخصی یا اطلاعات شناسایی کننده (به‌ویژه اطلاعاتی که منجر به شناسایی افراد می‌شود) دربارهٔ یک فرد یا سازمان است که بر مبنای اینترنت انجام می‌گیرد می‌گویند.

[2] Internet kill switches