وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

کاربران اینترنتی به سه روش می‌توانند به مجرمان سایبری کمک کنند!

در گروهاخبار ایدکو، ۱۴۰۰/۱۲/۱۷

سال گذشته از هر 10 کاربران اینترنتی 6 نفر دست‌کم با تهدید سایبری مواجه شدند که عمده دلیل آن هم بهداشت ضعیف پسورد بوده است. مصرف‌کنندگان همچنین تمایل دارند از راهکارهای امنیتی دوری کنند و این عادت بد را هم دارند که با دیگران پسوردهای اکانت را به اشتراک می گذارند. امنیت موبایل نیز نادیده گرفته می‌شود و بسیاری نیز نمی‌خواهند قبول کنند یک اپ امنیتی در گوشی ارزشش را دارد. بیت‌دیفندر اخیراً در یک نظرسنجی رفتار آنلاین جهانی شرکت کرده است و طی این نظرسنجی دریافته کاربران اینترنتی به سه روش می‌توانند به مجرمان سایبری در امور شرورانه‌شان کمک کنند. در ادامه با ما همراه شوید تا این سه روش را خدمتتان توضیح دهیم.

بهداشت ضعیف پسورد

بر اساس گزارش 2021 Bitdefender امنیت سایبری و رفتاهای آنلاین، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان از یک یا چند رمز عبور در حساب‌های آنلاین استفاده می کنند، و اگر حتی یک رمز عبور به بیرون درز کند، تا حد زیادی خود را در معرض خطر قرار دادن چندین حساب در یک زمان قرار می‌دهند. تقریباً یک چهارم کاربران از پسوردهایی استفاده می کنند که حدس زدن آنها بسیار آسان است. مردان بیشتر از زنان برای حساب خود از رمز عبور ساده استفاده می‌کنند (31٪ در مقابل 23٪)، و پسوردهای ساده در بین گروه سنی 18 تا 44 سال بیشتر از 54 سال به بالا محبوب هستند. بدتر اینکه حدود 28 درصد از پاسخ دهندگان اعتراف کردند از ترس فراموش کردن پسوردها در قالب سخت/فیزیکی آنها را یادداشت کرده‌اند. تقریباً یک سوم از کاربران رمزهای عبور آسان برای حدس زدن مانند 0000، 1111 و 3333 را برای گوشی خود انتخاب می کنند، و حتی 11 درصد از کاربران حتی قفل تلفن را فعال نمی‌کنند! بهداشت نامناسب پسورد یکی از دلایل اصلی تصاحب اکانت است. مجرمان سایبری از حملات دیکشنری برای حدس زدن پسوردهای ضعیف و سرقت اکانت‌ها استفاده می‌کنند که منجر به انواع معماها از جمله کلاهبرداری برای قربانی می‌شود.

اشتراک‌گذاری اکانت

نظرسنجی مذکور نشان داد بر اساس رفتارهای مربوط به اشتراک‌گذاری اکانت، 60 درصد از کاربران اینترنت را می‌توان «در معرض دید» یا «بسیار در معرض دید» تلقی کرد. پاسخ دهندگان اعتراف کردند که جزئیات حساب خود را نه تنها با اعضای خانواده، بلکه با دوستان خود برای مواردی مانند حساب های خدمات/کرایه خودرو (60%)، و پس از آن پخش ویدئو (49%)، شرکت های هواپیمایی (45%) و ابزارهای نرم افزاری به اشتراک گذاشته اند. (44 درصد).

اشتراک‌گذاری یک اکانت کاربری با شخصی – صرف‌نظر از خدمات - تا حد زیادی هر دو طرف را در معرض مهندسی اجتماعی، تصاحب حساب و کلاهبرداری قرار می‌دهد.اگر می‌خواهید اکانت کاربری خود را با اعضای خانواده به اشتراک بگذارید، مطمئن شوید که همه نسبت به تهدیدات سایبری که همه شما در چشم‌انداز امروزی با آن‌ها مواجه هستید آگاهند. در حالت ایده آل، هرگز نباید یک حساب آنلاین با شخصی خارج از خانواده خود به اشتراک بگذارید.

 

سعی کنید همیشه راهکاری مانند حفاظت از هویت دیجیتال Bitdefender (DIP) را در کنار خود داشته باشید تا امنیت حساب‌های آنلاین خود و داده‌هایی را که برای دیگران در وب قابل‌مشاهده هستند، حفظ کنید. DIP وب را برای نشت غیرمجاز داده‌های شخصی شما اسکن و نظارت کرده تا مشخص کند آیا حساب‌های شما در معرض دید قرار گرفته‌اند یا خیر، انجام اقدامات پیشگیرانه جلوی وقوع فاجعه را احتمالاً خواهد گرفت.

اجتناب از راهکارهای امنیتی

روند منفی دیگری که در نظرسنجی iSense مشاهده کردیم، سخت‌گیری مصرف‌کننده نسبت به راه‌حل‌های امنیتی بود – به‌ویژه در موبایل. گرچه بسیاری نیاز به یک راهکار امنیتی اختصاصی را درک می کنند اما 15٪ از پاسخ دهندگان به طور مطلق از آن طفره می‌روند. این مسئله بیشتر روی دستگاه‌های موبایل صدق می‌کند. حدود 30 درصد از کاربران از هیچ سرویس امنیتی در دستگاه تلفن همراه خود استفاده نمی‌کنند. و در این میان، گوشی‌های اندرویدی بیشتر از سایرین، مانند آیفون‌های اپل، در معرض دید هستند. بخش جالب آنجاست که ازشرکت کنندگان خواستند دلایل واقعی عدم تمایل خود را نام ببرند. پاسخ‌ها از «نیازی به آن ندارم» و «خیلی گران است» تا «تلفن من دارای امنیت داخلی است» و «من به فروشندگان آنتی‌ویروس اعتماد ندارم» متغیر بود.

با توجه به افزایش سال به سال و مداوم تهدیدهای امنیتی، کاربران اینترنتی باید نه تنها در امنیت دسکتاپ - برای جلوگیری از تهدیداتی مانند باج افزار و حملات روز صفر، بلکه در امنیت تلفن همراه - برای خنثی کردن برنامه های مخرب، تنظیمات نادرست، نشت داده‌ها و حتی بدافزار مخصوص موبایل سرمایه گذاری کنند.