وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

راه‌اندازی کمپین اسپم در پی پناه بردن اوکراینی‌ها به کشورهای همسایه

در گروهاخبار ایدکو، ۱۴۰۰/۱۲/۷

خبر حمله نیروهای روسیه به اوکراین در سرتاسر جهان خبرساز شده است. در حالیکه ده‌ها هزار اوکراینی وحشت‌زده در حال فرار و نجات جان خود هستند کلاهبرداران آنلاین تلاش می‌کنند بی‌رحمانه از تعداد فزاینده شهروندانی که به دنبال پناهندگی در کشورهای همسایه هستند سوءاستفاده کنند. با ما همراه بمانید.

کمتر از 24 ساعت پس از تشدید درگیری، آزمایشگاه آنتی‌اسپم بیت دیفندر اولین نشانه‌های سوء‌استفاده مجرمان سایبری از بحران جاری را مشاهده کرده است.در عصر 24 فوریه، هزاران ایمیل کلاهبرداری با درخواست "جابه جایی فوری از اوکراین" به صندوق‌های ورودی در سراسر اروپا، آسیا و ایالات متحده رسیده است.بر اساس تله‌متری داخلی ما، 91 درصد از ایمیل‌های کلاهبرداری از آدرس‌های IP در هلند ارسال شده است. از نظر توزیع، 61٪ به کره جنوبی، 10٪ به ایرلند، 6٪ به ایالات متحده، 5٪ در دانمارک، 5٪ در سوئد، و تعداد محدودی در بریتانیا، آلمان، ژاپن و هند هدایت شدند.به نظر می رسد این پیام از سوی زنی ارسال شده باشد که در شهر لویو، شهری در غرب اوکراین زندگی می‌کند و از شما راهنمایی می خواهد که کجا می تواند نقل مکان کند.

اگر به چنین ایمیل جواب داده شود چه اتفاق خواهد افتاد؟

اگرچه ایمیل اولیه از گیرندگان درخواستی برای ارسال پول یا ارائه هیچ چیز دیگری به جز "مشاوره" ندارد، اما کلاهبرداران بی‌رحم پس این ماجرا بدون شک با احساسات شما بازی می‌کنند و از شما می‌خواهند پولی ارسال کنید که به آنها امکان عبور امن از کشور را بدهد.بنابراین، به جای اینکه واقعاً به یک شهروند اوکراینی کمک کنید، یک کلاهبردار حریص را ثروتمند کرده‌اید!رویدادهای فاجعه‌باری که علاقه عمومی را به خود جلب می‌کند یا واکنش احساسی قوی ایجاد می‌کند، بخشی از دستور کار کلاهبرداران است. در بحبوحه تهاجم روسیه، جامعه دیجیتال و دولت‌های جهان در حال آماده‌سازی ارائه کمک ‌های بشردوستانه به اوکراین و شهروندان آن هستند، که بسیاری از آنها حمایت خود را به صورت آنلاین و در صدها گروه رسانه های اجتماعی که ظرف چند ساعت پس از درگیری ایجاد شده‌اند، ابراز کرده‌اند.بنابراین، جای تعجب نیست که کلاهبرداران و مجرمان سایبری هویت شهروندان اوکراینی را که از جنگ پناه می‌برند، جعل کنند.  با گذشت دو سال از همه‌گیری، آموخته‌ایم که کلاهبرداران برای فریب ما از هیچ ترفندی دریغ نمی‌کنند. مجرمان سایبری ممکن است از جنگ در اوکراین برای استفاده از حملات مختلف به افراد از طریق توییت‌های کلاهبرداری و ایمیل‌های اسپم که درخواست کمک مالی یا کمک مالی می‌کنند، استفاده کنند، و حتی کمپین‌های اسپم ناخواسته را بر روی کاربران ناآگاه راه‌اندازی نمایند. وقتی صحبت از سود مالی غیرقانونی به میان می‌آید هیچ چارچوب اخلاقی وجود ندارد، و ما به همشهریان سایبری خود توصیه می‌کنیم که مراقب هرگونه ایمیل ناخواسته‌ای باشند که حول محور جنگ در اوکراین می‌چرخد.  ما از همه کسانی که مایل به ارائه هرگونه کمکی به شهروندان اوکراینی هستند می‌خواهیم به دنبال سازمان‌های محلی یا رسمی باشند که می‌توانند واقعاً به مردم آسیب‌دیده از بحران کمک کنند.