وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

اسکمرها از وبسایت‌های جعلی تست کرونا برای سرقت اطلاعات شخصی استفاده می‌کنند

در گروهاخبار ایدکو، ۱۴۰۰/۱۰/۲۸

اسکمرهای سودجو تا جایی که می‌شده سوار بر موج پاندمی کرونا شدند. آن‌ها پیوسته در حال دستکاری اطلاعات مالی و شخصی کاربران در سراسر جهان هستند. سازمان BBB[1] هشداری در خصوص سرقت اطلاعات توسط اسکمرها با راه‌اندازی وبسایت‌های جعلی تست کرونا داد. مهاجمین سایت‌های جعلی تست کرونایی را درست کرده‌اند که در آن‌ها هرگز نتایج تست به دست کاربران یا بهتر بگوییم قربانیان نخواهد رسید. به محض اینکه قربانیان پایشان به وبسایت برسد، اسکمرها همچنان که کاربر دارد اطلاعات خود را تکمیل می‌کند از گواهینامه رانندگی و کارت بیمه پزشکی او عکس می‌گیرد.

به نقل از BBB، «در نسخه دیگر این اقدام شرورانه شما یک فرم وقت دکتر آنلاین پر می‌کنید و در آن اطلاعات شخصی، بیمه و اطلاعات پزشکی را می‌گذارید. در برخی از موارد حتی هزینه جزئی نیز برای پر کردن فرم باید پرداخت کنید. اما روزش که می‌رسد داروخانه هیچ سابقه‌ای از رزرو شما نخواهد داشت. باری دیگر می‌گوییم که فرم‌های علی این چنینی راهی هستند برای فیشینگ اطلاعت شخصی».

به نقل از یکی از قربانیانی که شکایتی را در همین خصوص تنظیم کرده بود، اسکمرها گفته بودند ظرف 24 ساعت نتیجه تست کووید را برایش ایمیل می‌کنند اما به دلایلی ایمیل نرسیده است. در این شکایت چنین نوشته شده است، «تازه وقتی رسیدم خانه فهمیدم چقدر اطلاعات شخصی‌ام را گذاشته بودم. آن‌ها از هیجان و شتابزدگی من استفاده کردند و من را به موعد 24 ساعته دلخوش کردند. حالا دو هفته از آن زمان می‌گذرد و من هنوز تست کوویدم را دریافت نکردم».

در ادامه چهار توصیه ارائه می‌دهیم برای جلوگیری از اسکم‌های تست کروناویروس:

  •         همیشه حواستان به پیام‌های ناخواسته یا تماس‌هایی که طی آن‌ها از شما خواسته می‌شود داده‌هایی را ارسال کنید باشد.
  •         پیش از امضا یا ارائه داده‌های شخصی ریز به ریز جزئیات داکیومنت‌ها و متون را بررسی کنید.
  •         از وبسایت دپارتمان سلامتی محلی خود برای پیدا کردن سایت‌های معتبر تست کرونا کمک بگیرید و از دسترسی به تبلیغات یا لینک‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید بپرهیزید.

همیشه قانونی بودن سایت را پیش از اینکه اطلاعات شخصی‌تان را وارد کنید بررسی نمایید- کلاهبرداران می‌توانند وبسایت‌های فیشینگی را درست کنند که درست تقلید از سازمان‌های شناخته‌شده و معتمد است. همچنین حواستان به نوار یوآرال هم باشد و نیز به اسم‌های ناآشنا یا غلط‌املایی‌ها نیز توجه کنید.

[1] Better Business Bureau