وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

7 توصیه امنیت سایبری برای خریدهای لحظه‌آخریِ کریسمس

در گروهاخبار ایدکو، ۱۴۰۰/۹/۲۸

فصل تعطیلات که می‌شود همهمه‌‌ای به راه می‌افتد. و خوب این امریست طبیعی زیرا این موقع از سال هزینه مصرف‌کنندگان در بیشتر نقاط جهان افزایش می‌یابد. می‌دانید که هر وقت بحث پول کلان می‌شود مجرمان سایبری هم در کمینند. در ادامه با ما همراه شوید تا 7 توصیه امنیت سایبری در خصوص خرید دقیقه نودی کریسمس خدمتتان ارائه دهیم. کلاهبرداری و سایر فعالیت‌های مخربی که کاربران و کسب‌وکارها را هدف قرار می‌دهند بسیار زیاد است و عوامل تهدید نیز در حال طراحی کلاهبرداری‌های جدید در فصل تعطیلات هستند. در عین حال آن‌ها طرح‌های مهندسی اجتماعی خود را نیز کامل می‌کنند تا نه تنها فصل تعطیلات را به فرصتی طلایی تبدیل کنند بلکه هویت شما را هم در هر زمان دیگری دستکاری کنند. مجرمان سایبری فقط یک چیز را برای کریسمس می خواهند - دسترسی به داده‌ها و پول شما. بدین‌ترتیب، هر سهل‌انگاری امنیت سایبری در تعطیلات شما می‌تواند منجر به عواقب جدی شود که برنامه‌های تعطیلات شما را خراب کند.

ایمیلی دریافت می‌کنید

فصل خرید تعطیلات به پایان نرسیده است و کلاهبرداران همچنان خریداران را با ایمیل‌های فیشینگ که تخفیف‌های بزرگ، دستگاه‌های برقی و تکنولوژیکی، کارت‌های هدیه و کالاهای فصلی مورد هدف قرار می‌دهند.  ایمیل‌ها ممکن است بگویند که شما برنده یک جایزه یا قرعه‌کشی آنلاین شده‌اید، تخفیف‌های بزرگی به شما ارائه می‌دهند، یا خود را شرکت پستی محبوبی مانند DHL جا می‌زنند.

اسمیشینگ کریسمسی

کلاهبرداران ممکن است کاربران را با پیام‌های متنی جعلی وسوسه کنند تا شما را متقاعد کنند اطلاعات شخصی خود را فاش کنید. به نظر می‌رسد پیام ها از سوی بانک شما، سرویسی پستی، اپراتور تلفن همراه یا هر سرویس آنلاین دیگری ارسال می‌شوند. Bitdefender Scam Alert می‌تواند شما را از حملات مبتنی بر لینک تلفن همراه از طریق پیام کوتاه و برنامه‌های پیام‌رسانی فوری در تلفن اندروید شما مصون نگه دارد.

کلاهبرداریی خیریه

موسسات خیریه جعلی و کلاهبرداران ساختگی آماده‌اند کاربران بی‌احتیاطی را که می‌خواهند در طول تعطیلات به نیازمندان کمک کنند سرکیسه کنند. درخواست‌ها ممکن است از طریق ایمیل، پیام‌های متنی، رسانه‌های اجتماعی یا تلفن ظاهر شوند.

فروشگاه آنلاین تقلبی و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

سارقان سایبری از افزایش تبلیغات آنلاین برای شبیه‌سازی وب‌سایت‌ها یا ارسال تبلیغات جعل هویت برندهای مورد علاقه شما و بهره‌گیری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام استفاده می‌کنند. از وبسایت ها و تبلیغات جعلی می‌توان برای جذب خریداران با تخفیف‌ها و اقلام رایگان غیر واقعی استفاده کرد. با این حال، کاربران به جای اینکه یک معامله عالی داشته باشند، در نهایت اطلاعات شخصی، جزئیات کارت اعتباری و اطلاعات ورود به سیستم خود را در اختیار کلاهبرداران قرار خواهند داد (پایانی تلخ!).

7 توصیه امنیتی

  •          هنگام خرید، به وبسایت‌های رسمی که می‌شناسید استناد کنید. وبسایت‌های تقلبی هر روز مثل قارچ رشد می‌کنند و تقلیدِ برخی از وب‌سایت‌هایی که قبلاً می‌شناسید را می‌کنند.  این وب‌پیج‌ها کارشان ارائه معاملات تقلبی است و همچنین سرقت اطلاعات مالی و شخصی شما. حتماً یوآرال وبسایت را چک کنید و مطمئن شوید با HTTPS شروع شود. حتی بهتر این است که به جای کلیک روی لینک داخل ایمیل صفحه جدیدی را در مرورگر باز کنید و فروشگاه را آنجا سرچ کنید.
  •          حواستان به گزینه‌های پرداخت باشد. اگر فروشنده آنلاین یا فردی از طریق گیفت کارت یا رمزارز درخواست پرداخت کرد بدانید و آگاه باشید که با اسکم طرف هستید.
  •          روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید. مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات حساس از گیرندگان از ایمیل‌های فیشینگ استفاده می‌کنند. ایمیل‌های تقلبی اغلب خود را به شکل مکاتبه‌ی یک شرکت رسمی درمی‌آورند و شما را مجبور به انجام کاری از روی شتابزدگی می‌کنند. خود را در تله این درخواست‌ها نیاندازید حتی اگر خیلی در فشار زمانی قرارتان دادند. از مرورگر خود به وبسایت یا پلت‌فرم رسمی سر بزنید و با خود شرکت مستقیماً تماس بگیرید.
  •          فریب تبلیغات و هدایای رایگان در شبکه‌های اجتماعی را نخورید. وقتی در قبال دادن هدیه از شما اطلاعات بسیار حساس یا هزینه شیپینگ می‌خواهند همیشه شک کنید شاید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است.
  •          موقع خرید از وی‌پی‌ان استفاده کنید خصوصاً اگر دارید با هات‌اسپات وای‌فای عمومی این کار را انجام می‌دهید. اگر جای عمومی مانند کافه رفته‌اید وای‌فای دستگاه خود را خاموش کنید.
  •          از احراز هویت دوعاملی یا چندعاملی استفاده کنید تا به اکانت آنلاینتان یک لایه امنیتی اضافه شود.
  •          از راهکار امنیتی استفاده کنید که بتواند از دستگاه شما در برابر بدافزارها و اسکمرهایی که سعی دارند اطلاعات حساس شما را بدزدند محافظت کند.

کریسمس مبارک