وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

فیشرها این بار قربانیان تست پی‌سی‌آرِ رایگان را هدف می‌گیرند

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۴۰۰/۹/۱۳

اسکمرها در تلاشند حالا این بار سوار موج‌های سویه جدید ویروس کووید 19 به نام اُمیکرن شده‌اند. ترفندشان هم این بوده که با ایمیل‌های تقلبی که ادعا می‌کنند تست‌های پی‌سی‌آر را برای جلوگیری از محدودیت‌ها ارائه می‌دهند خود را جای سیستم بهداشت ملی انگلستان بزنند. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را از چند و چون ماجرا باخبر سازیم.

گفته می‌شود فعلاً ساکنین انگلستان قربانی این نقشه شده‌اند. موضوع ایمیل از این قرار است: «برای جلوگیری از محدودیت‌ها همین الان برای تست اُمیکرون ثبت‌نام کنید». فیشرها با جعل سیستم بهداشت ملی انگلستان ادعا می‌کنند اُمیکرون این صنعت دارویی را بر آن داشته تا تست‌های پی‌سی‌آر کاملاً جدید درست کنند زیرا ظاهراً سویه جدید در کیت‌های تست اورجینال غیرفعال ظاهر می‌شود. بدنه متن هم پر است از غلط املایی؛ نبود فاصله بین کلمات و حروف و ایجاد حس ترس میان افراد. با این حال پیام شاید یک سری از کاربران را به دام بیاندازد خصوصاً چون اعلام می‌کند از کانتکت nhs@contactnhs.com (که به نظر مجاب‌کننده می‌آید) آمده است. آن‌هایی که به دام می‌افتند و روی لینک get it now می‌زنند به وبسایت جعلی اما به ظاهر قانونی NHS برده خواهند شد. در آنجا از آن‌ها خواسته می‌شود اطلاعاتی چون شماره تلفن، آدرس ایمیل و حتی نام مادر خود را وارد کنید (همه این اطلاعات بعدها برای سرقت هویت به کار خواهد آمد).

گرچه تست فیک فی‌نفسه ممکن است رایگان باشد اما ارسالش نه! از قربانیان خواسته می‌شود تا 1.24 پوند بپردازند که در این صورت نه تنها مبلغی به زور از آن‌ها گرفته می‌شود که همچنین اطلاعات کارت بانکی قربانیان نیز سرقت خواهد شد. این یک تاکتیک ترس است که فیشرها از زمان ظهور مهندسی اجتماعی بینشان باب شده است. هر تلاشی برای دستکاری امنیت شما مجازات دارد و باید آن را به مرکز امنیت سایبری محلی خود گزارش دهید.