وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

آسیب‌پذیرترین دستگاهِ خانه‌ی شما کدام است؟

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۴۰۰/۸/۱۶

دستگاه‌های آسیب‌پذیر همه‌جا هستند اما آیا می‌دانید دقیقاً کدامشان آسیب‌پذیرند؟ آخرین تله‌متری بیت‌دیفندر این موضوع را روشن می‌کند و 5 دستگاه آسیب‌پذیر خانه‌مان را معرفی می‌نماید. با ما همراه بمانید.

وقتی صحبت از نامگذاری آسیب‌پذیرترین دستگاه‌ها به میان می‌آید نمی‌شود به حس شهود اعتماد کرد. اینکه تصور کنیم رایج‌ترین وسایل خانگی که در خانه همه پیدا می‌شود آسیب‌پذیرترین‌ها هستند و یا دست‌کم این طبقه‌بندی‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند کار ساده‌ای است. درست همینجاست که می‌گوییم حس شهود شکست می‌خورد. برخی از دستگاه‌های معمول هوشمند در خانه افراد در واقع امن‌ترین هستند؛ حتی اگر اینطور به نظر نرسند. برای مثال اسمارت‌فون‌ها 40 درصد از 10 دستگاه‌ رایج و برتر خانه‌های مدرن را تشکیل می‌دهند و در عین حال جزو طبقه‌بندی آسیب‌پذیرترین دستگاه‌ها قرار نمی‌گیرند.

ماجرا ابعاد دیگری هم دارد

حال که می‌دانید اسمارت‌فون شما نسبتاً جزو وسایل امن است وقت آن است که نگاهی دیگر به وسایلی داشته باشید که همیشه فکر می‌کردید امنیت دارند! در این چند سال NAS (ذخیره‌گاه وابسته به شبکه[1]) توجه‌ها را به خود جلب کرده است. این در حقیقت نوعی است از ذخیره‌گاه که به کاربر اجازه می‌دهد در خانه کلود شخصی خود را داشته باشد. با توجه به اهمیت داده‌هایی که افراد در کلودهای خود ذخیره می‌کنند درک این موضوع که NAS از جمله آسیب‌پذیرترین دستگاه‌هاست خیلی نگران‌کننده است. خوشبختانه این ضعف بخصوص در NAS معمولاً به دو چیز مربوط می‌شود: افراد هنوز هم از سخت‌افزار NAS استفاده می‌کنند؛ حتی بعد از اینکه پشتیبانی از روی آن برداشته شد و دیگر قابلیت به کار بردن آپدیت‌های امنیتی برای آن وجود ندارد. هر دو مشکل با خرید یک NAS جدید و تعمیر و نگهداری نسخه‌ای قدیمی‌تر مرتفع می‌شود.

مورد بعدی تلویزیون‌های هوشمند است. در این سال‌های اخیر آن‌ها بسیار محبوب شده‌اند و تبدیل گشته‌اند به پلت‌فرمی برای مجرمان سایبری تا حملات خود را اجرایی کنند. همچنین روترها هم جزو لیست 5 دستگاه برتر آسیب‌پذیری قرار دارند- می‌دانید، دستگاه‌هایی را می‌گوییم که قرار است خود از شبکه خانگی محافظت کنند! برخی از تولیدکنندگان هرگز برای روترهای خود حتی یک پچ هم منتشر نکرده‌اند و کاربران به ندرت روترهای خود را به طور دستی آپگرید می‌کنند. دوربین‌های مدار بسته هم بسیار آسیب‌پذیرند؛ هرچند دستگاه‌هایی که در اصل از خانه ما محافظت می‌کنند نباید به هیچ‌وجه صفت آسیب‌پذیر را حمل کنند! مدیاپلیرها هم در خود کلی طلاعات شخصی نگه می‌دارند و از این جهت بسیار آسیب‌پذیرند. می‌بینید؟ این دستگاه‌ها را می‌شود هر جای خانه دید. تا حدی این وظیفه بر گردن ماست که بعنوان مصرف‌کننده از این دستگاه‌ها مراقب کنیم و نگذاریم مجرمان سایبری از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

[1] network-attached storage