وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

ساخت وبسایت جعلی بیت‌کوین توسط یک نوجوان!

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۴۰۰/۸/۸

فرزندان خود را در این بازه‌ی زمانی پاندمی چک کرده‌اید؟ اصلا می‌دانید همینطور که در لاک خود فرو رفته‌اند دست به چه کارهایی می‌زنند؟ شاید در حال آموزش دیدن توسط مدرسه‌ی آنلاین، شاید بازی گیم ویدیویی یا تماشایی فیلم از یک سرویس پخش فیلم. و شاید هم درست کردن یک اسکم پیچیده برای سرقت کلی رمزارز! با ما همراه بمانید.

نوجوانی بریتانیایی در دوران قرنطینه وبسایتی جعلی ساخته که در آن جزئیات اکانت کاربران از همه‌جا بی‌خبر با ارزش 2.59 میلیون آمریکا سرقت شده است. این نوجوان که دانش‌آموز مدرسه‌ی لینکولنشیر است (دادگاه اعلام کرده اسم واقعی او باید مخفی بماند) آوریل سال 2020 وبسایتی ساخت به نام Love2Shop (از روی وبسایت قانونی با همین نام که کارش فروش کوپن‌های هدیه دیجیتال بود). این سایت جعلی که تقریبا با وبسایت اصلی  Love2Shop مو نمی‌زد، در نتایج سرچ از بقیه بالا زد چون آن نوجوان یک آگهی گوگل خریده بود. دادستان سام اسکینر می‌گوید، «مردم فریب خورده بودند. روی سایت او کلیک کرد و بعد به سایت رسمی دسترسی پیدا کردند». قربانیان ناخواسته آدرس‌های ایمیل و پسوردهای اکانت Love2Shop  خود را پیش از ریدایرکت شدن به وبسایت واقعی وارد کردند

دادگاه لینکولن کرون شنیده بود که این پسر از اطلاعات محرمانه سرقتی برای انتقال ارزش 6500 پوند کوپن به اکانت Love2Shop شخصی‌اش استفاده کرده بوده است. اگر سایتش را آفلاین نکرده بود (بعد از یک هفته) خدا می‌داند قرار بود چه میزان اطلاعات دیگر سرقت شود. به محض اینکه Love2Shop شکایت کرد، دادگاه ترتیب اثر داد و برای او طرح دعوی تنظیم کرد. طبق گزارشات هنوز پلیس در حال بررسی پرونده است اما تا اینجای کار مشخص شده که بیش از 12 هزار شماره کارت اعتباری و جزئیات 197 اکانت پی‌پل در کامپیوتر مهاجم دیده شده است. سام اسکینر می‌گوید بین تاریخ ژانویه تا مارس 2020 این پسر با اکانت‌های پی‌پلش به 323 هزار پوند رسیده بوده است که سپس به رمزارز تبدیل شده بوده:

48 بیت‌کوین و کمی سکه‌های دیگر دیده شده است. آن زمان آن‌ها 200 هزار پوند ارزش داشتند. اکنون بیش از 2 میلیون پوند قیمت‌گذاری می‌شوند.

این پسر هفده ساله دبیرستانی به پولشویی خود بین تاریخ 9 تا 16 آوریل 2020 و جعل وبسایت اعتراف کرد و حالا برای او بازپروری 12 ماهه شامل 150 ساعت کار بی‌حقوق در نظر دیده شده است. قاضی دستور داده 2,141,720 پوند از دارایی‌های این نوجوان مصادره شود. او همچنین خاطرنشان کرد که فقط سن بزهکار باعث شد حکم زندان نگیرد.

«اگر بزرگسال بود حتما زندانی می‌شد»

سخت می‌شود باور کرد پسری نوجوان نداند داشته چه می‌کرده. او خواسته دست به سرقت اطلاعات محرمانه و کوپن‌های هدیه از اعضای بی‌گناه آن سایت قانونی زده. کلاهبرداری آنلاین اسمش بازی نیست، بلکه جرم محسوب می‌شود. اما بهرحال سن او نجاتش داد!