وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

رمزگذاری پایان به پایان برای تماس‌های ویدیویی فیسبوک مسنجر

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۴۰۰/۵/۲۶

فیسبوک که از قدیم موازین حریم خصوصی را مو به مو رعایت می‌کرد اکنون در ادامه‌ی همان رویه کاری، رمزگذاری پایان به پایان (E2EE) را برای تماس‌های ویدیوی و صوتی کاربران پلت‌فرم مسنجر خود در نظر دیده. با ما همراه باشید.

این شبکه اجتماعی قصد دارد در هفته‌های آتی حتی آپدیت‌های بیشتری با محوریت حریم خصوصی ارائه دهد. گرچه E2EE سالهاست برای چت متنی فیسبوک مسنجر وجود دارد اما این قابلیت برای تماس‌های صوتی و ویدیویی پیشتر ارائه نشده بود. حال که این اقدام کلید خورده، همه ارتباطات از طریق فیسبوک مسنجر با میزان واحدی از موشکافی و دقت امنیتی صورت می‌گیرد. بدین‌ترتیب هکرها و مجرمان سایبری دیگر نخواهند توانست مکالمات شخصی را استراق سمع کنند. روت کریچلی مدیر بخش مدیریت محصول فیسبوک مسنجر اینطور توضیح می‌دهد، «از سال 2016 ما این آپشن را برای امنیت‌بخشی به چت‌های one-on-one با رمزگذاری پایان به پایان ارائه داده‌ایم. در طول سال گذشته متوجه شدیم علاقه کاربران به استفاده از تماس‌های ویدیویی و صوتی بیشتر شده (150 میلیون تماس ویدیویی در روز در مسنجر). حال با این امنیت‌دهی مکالمات مطمنی را به کاربران وعده می‌دهیم».

به نقل از این شبکه اجتماعی، محتوای هر پیام یا تماس در مکالمه اکنون از لحظه‌ای که روی دستگاه می‌آید و بدست گیرنده می‌رسد محافظت‌شده است.

کریچلی در ادامه می‌گوید، «این یعنی هیچ کس دیگر از جمله خود فیسبوک نمی‌تواند ارسالی‌ها یا گفته‌شده‌ها را ببیند و بشنود». کاربران می‌توانند در صورت مشکوک شدن به مورد استراق سمع می‌توانند سریعاً مراتب را به فیسبوک گزارش دهند. فیسبوک همچنین در حال آپدیت Disappearing Messages است؛ این به کاربران قدرت می‌دهد تا میزان زمان پیش از اینکه پیام‌های جدید از بین بروند انتخاب کنند (از 5 ثانیه تا 24 ساعت). با این حال آپشن‌های بیشتری در انتظار دریافت رمزگذاری پایان به پایان هستد؛ برای مثال E2EE برای چت‌های گروهی و انتخاب آن در دایرکت‌های اینستاگرام. این قابلیت‌ها تا چند هفته دیگر به مرحله test users خواهند رسید. به گفته فیسبوک رمزگذاری پایان به پایان برای دایرکت‌های اینستاگرام به عنوان تست محدود برای بزرگسالان ارائه داده خواهد شد.