وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

مخترع شبکه جهانی وب، برای نجات فردای اینترنت دست به کار می‌شود!

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۴۰۰/۲/۱۹

 تیم برنرز لی، دانشمند کامپیوتر که بیشتری‌ها او را برای اختراع شبکه جهانی وب (www) می‌شناسند در خصوص حریم خصوصی نسل‌های آینده‌ی اینترنت ابراز نگرانی کرده است.  لی در مصاحبه‌ای با مجله BBC Science Focus از نگرانی خود در مورد حریم خصوصی و داده‌های شخصی پرده برداشت. لی چنین اظهار کرد که، «آن‌ها با استفاده از اطلاعات خصوصی پروفایلی از شما ساخته‌اند و دقیقاً می‌دانند شما که هستید. می‌دانند جطور می‌توانند با دروغ شما را فریب دهند- با چیزهایی که ممکن است سیاسی، تجاری یا جنایی باشد». علیرغم همه اینها مردم هیچ نگران حریم خصوصی‌شان نیستند. به نقل از لی، تنها باید نقض‌های اطلاعاتی بزرگ رخ دهد تا مردم به خود بیایند و فکری به حال محافظت از داده‌های خود کنند.

سرسخت در راه ساماندهی به اینترنت

برنرز لی برنامه‌ای برای نجات اختراع خود و حمایت از حریم خصوصی شما دارد. نام پروژه او Solid است؛ یک سیستم جدید، یک جور نسخه غیرمتمرکزِ اینترنت. این پلت‌فرم به شما اجازه خواهد داد تا اطلاعات خود را در چیزی به نام Personal Online Data Stores (PODS) –که قدرت نظارتی کامل دارد- ذخیره کنید. خدمات و شرکت‌ها می‌بایست برای استفاده از برخی اطلاعات خاص از PODS اجازه بگیرند- مجوزی که می‌توان آن را هر لحظه از میان برداشت.

لی در ادامه چنین می‌گوید، «Solid با آنچه در حال حاضر می‌شناسیم فرق دارد آن هم به دلیل پتانسیل مشارکتی‌اش است. برای مثال  اگر پای تماس ویدیویی باشید شما و هر که با او صحبت می‌کنید ممکن است از اپ تماس ویدیویی مورد علاقه‌تان استفاده کنید. امروز افراد سر این ماجرا مشکل دارند و دچار دردسر شده‌اند: ایده این است که نیازی به back end نیست و می‌شود وبسایتی ساخت که برای ذخیره داده‌های مشتری نیازی به درست کردن پایگاه اطلاعاتی نداشته باشد. دلیلش هم این خواهد بود که PODS مجموعه داده‌های محافظت‌شده و استاندارد را ارائه خواهد داد».