وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

پولشویی رمزارز به آدرس‌های سپرده‌ی معدودی وابسته است!

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۳۹۹/۱۲/۲

ظاهراً سرویس‌های پولشویی رمزارز رو به افزایش هستند اما جالب اینجاست که تنها تعداد کمی از آدرس‌های‌‌ سپرده‌ توانستند 75 درصد کل رمزارزها را دریافت کنند (رمزارزهایی ارسالی از آدرس‌های غیرقانونی در سال 2020). مجرمانی که پرداختی‌های خود را به رمزارز دریافت می‌کنند در واقع نمی‌توانند هر زمان دلشان خواست به این مبالغ دسترسی داشته باشند و اغلب برای پولشویی وجوه خود به طرف‌سوم‌هایی چون سرویس‌های رمزارز و کسب و کارهای خدمات پول (MSB) روی‌می‌آورند. تنها تعداد محدودی از آدرس‌های سپرده مسئولیت دریافت حجم وسیعی از این وجوه غیرقانونی را بر عهده دارند. رهگیری بسیاری از این خدمات امری است چالش‌برانگیز.

در یکی از گزارشات چنین شرح داده شده است: «داده‌ها حاکی از این می‌باشد که گروهی متشکل از تنها 1867 آدرس سپرده توانسته‌ است در سال 2020 حدود 75 درصد کل ارزش رمزارز را آن هم سوی آدرس‌های غیرقانونی- دریافت کند. اگر بخواهیم از درصد بیرون بیاییم و به رقم اصلی رجوع کنیم باید گفت 270 آدرس در جمع قادر به دریافت 1.3 میلیارد دلار رمزارز غیرقانونی در سال 2020 شدند و یک گروه کوچک‌ت نیز متشکل از 24 آدرس چیزی بیش از 500 میلیون دلار رمزارز غیرقانونی در سال 2020 دریافت کردند».

خبر خوب اینکه در خصوص آن 1867 نهادهای اجرای قانون خیلی سرسختانه‌تر و با فشار بیشتری می‌توانند به سراغ سرویس‌های مسئول بروند. همچنین خبر دیگری نیز بتازگی به دست رسیده است مبنی بر اینکه کشور روسیه گیرنده ردیف اول وجوه بازار سیاه است؛ شاید به دلیل بازار سیاه Hydra که برای روس‌ها و کلی کشورهای دیگر روس‌زبان کار می‌کند. چین هم جایگاه دوم را به خود اختصاص می‌دهد و دلیلش هم فقط فعالیت مجرمانه‌ایست که به گروه لازاروس (APT38) نسبت داده شده. این نکته را هم بگوییم که بیشتر وجوه منتقل شده از طریق این سرویس‌های رمزارز به نظر نمی‌آید ماهیتشان از ابتدا جعی بوده باشد و فقط مقدار کمی از آن‌ها با گروه‌های مهاجم و بزهکار ارتباط پیدا کرده‌اند.