وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

خوبی‌ها، بدی‌ها و وجهه‌ی زشتِ کوکی‌های اینترنتی

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۴۰۰/۷/۱۱

در آمریکا هر روز اول اکتبر روز کوکی‌های ملی خانگی[1] را جشن می‌گیرند. بنابراین اگر در ماه اکتبر حس و حال گرفتن جشن ارید سینی فر را درآورید و برای خود کوکی‌های خوشمزه درست کنید. همچنان که از طعم تکه‌های شکلات و کره بادام‌زمینی لذت می‌برید چند دقیقه‌ای هم وقتتان را اختصا دهید به آشنا کردن خود با کوکی‌هایی که عطر و طعم کمتری دارند: همان‌هایی که در مرورگر شما ماندگار شده‌اند.

آشنایی بیشتر با کوکی‌ها

کوکی‌های HTTP یا کوکی‌های وبی قابلیت مرورگر مهمی هستند شامل قطعات کوچکی از اطلاعات ذخیره‌شده روی کامپیوتر شما (هر بار که آنلاین می‌شوید). هر بار که وبسایتی را سر می‌زنید مرورگر شما به طور خودکار برای آن یک درخواست می‌‌فرستد. این صفحه وبی با کوکی‌ای پاسخ می‌دهد که روی دستگاه شما ذخیره شده است؛ پس بار بعد که روی همان صفحه فرود می‌آیید مرورگر شما فوراً شناسایی می‌شود. برای مثال برخی کوکی‌ها علایق وبسایت شما را مانند تنظیمات زبان، محتوای شخصی‌سازی‌شده برای کارت خرید‌تان ذخیره می‌کنند (هر بار که موقع بازدید از وبسایتی گزینه remember me یا keep me logged می‌زنید). در اصل، کوکی‌ها از طریق مدیریت سشن، شخصی‌ساز و ردیابی تجربه وب را روان می‌کنند. اگر این مدت کوکی‌های مرورگر خود را پاک نکرده‌اید، صدها (اگر نخواهیم بگوییم هزاران) کوکی در مرورگر شما ذخیره خواهد شد.

کوکی‌های طرف‌اول در مقابل کوکی‌های طرف‌سوم

هر بار که روی وبسایتی فرود می‌آیید با کوکی‌های طرف‌اولی مواجه خواهید شد که مستقیماً توسط دامنه‌ای که بازدید می‌کنید ذخیره می‌شود. این کوکی‌های طرف‌اول به دارنده وبسایت اجازه می‌دهند تا داده‌های تحلیلی مانند تنظیمات، نوع مرورگر و نوع دستگاه را جمع‌آوری کنید (بدین‌ترتیب تجربه کاربری روان‌تر می‌شود). در مقایسه، کوکی‌های طرف‌سوم توسط دامنه‌ها یا وبسایت‌هایی تولید می‌شوند که از آنی که رویش فرود آمدید متفاوت است. آن‌ها اغلب به تبلیغاتی روی صفحه لینک می‌شوند و به آگهی‌دهندگان و شرکت‌های تحلیلی این اجازه داده می‌شود تا سابقه وبگردی‌تان ردیابی شده و توسط آگهی‌ها مورد هدف قرار گیرید.

آیا کوکی‌های مرورگر خطرناک هستند؟

درحالیکه بیشتر کوکی‌ها ضرر ندارند اما ردیابی کوکی‌ها می‌تواند حریم خصوصی کاربر را به خطر بیاندازد زیرا آن‌ها می‌توانند الگوها و سابقه وبگردی هر فرد را رهیابی کنند. ردیابی آنلاین هم می‌تواند مزایای خود را نیز داشته باشد زیرا تجربه‌ای زنده به کاربر می‌دهد و اجازه می‌دهد تبلیغات بر اساس علایق شخصی کاربران ارائه شود. با این حال وبسایت‌ها و پلت‌فرم‌ها برخی‌اوقات اطلاعات

افزایش امنیت و حریم خصوصی

کاربران می‌بایست فقط با استفاده از HTTPها به وبسایت‌ها دسترسی پیدا کنند و از وصل شدن به شبکه‌های ناامن وای‌فای خودداری نمایند. عامل مخرب می‌تواند ترافیک شبکه را بو بکشد و کوکی‌های سشن شما را رهگیری کند. هرگز به اکانتی که دارای اطلاعات حساس هست (موقع اتصال به وای‌فای عمومی خود) لاگین نکنید. اگر هم نیاز مبرم داشتید برای محافظت از داده‌های خود از وی‌پی‌ان استفاده کنید. برای رعایت جانب احتیاط موقعی که کارتان با فعالیتی شبیه به خرید تمام شد از اکانت‌های خود Log out کنید. به لینک‌هایی که از طریق ایمیل‌های ناخواسته یا متن‌هایی از این جنس که از شما می‌خواهند به وبسایت‌ها لاگین کنید دریافت می‌شوند دسترسی پیدا نکنید. روی دستگاه خود راهکار امنیتی نصب کنید تا در برابر نرم‌افزارهای آلوده‌ی سارق کوکی که سیستم شما را تخریب می‌کنند- مصون بمانید. با Bitdefender Total Security کاربران بهترین محافظت ضد بدافزار را خواهند داشت و می‌توانند تهدیدهای الکترونیکی در کل سیستم‌عامل‌های اصلی را شناسایی کرده و در برابرشان واکنش درستی و بموقعی نشان دهند. قابلیت محافظت در لحظه که از یاد می‌کنیم در راهکارهای امنیتی ما لحاظ شده است. این راهکارها با تهدیدهای الکترونیکی چون ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها، باج‌افزارها، اکسپلویت‌های روز صفر و جاسوس‌افزار مبارزه می‌کنند و کاری می‌کنند جای داده‌هایتان امن بماند.

[1] National Homemade Cookies Day