وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

فرق بین وی‌پی‌ان و حالت ناشناس و نحوه محافظت هر یک از آن‌ها از حریم خصوصی‌ِ شما

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۴۰۰/۶/۳۰

وی‌پی‌ان‌ها و حالت ناشناس[1] دو ابزار آنلاین حریم خصوصی هستند که از همه بیشتر محبوبند. هر دو این ابزارها تاریخچه وبگردی شما را پنهان می‌کنند اما تنها در همین بخش با هم وجه مشترک دارند. حالت ناشناس از حریم خصوصی شما در برابر افرادی که از دستگاه شما استفاده می‌کنند محافظت می‌کند و این درحالیست که یک وی‌پی‌ان شما را ناشناس می‌کند و در برابر هر کس دیگری در فضای اینترنت از شما محافظت کرده و شما را در امان نگه می‌دارد.

وبگردی در حالت ناشناس. میزان ناشناسی شما به چه صورت خواهد بود؟

وقتی در گزینه incognito یا private mode مرورگر خود هستید دیگر داده‌های شما از سایت‌‌هایی که دیدن کردید ذخیره نخواهد شد: نه آدرسی، نه کوکی ای و نه هیچ داده یا اطلاعات محرمانه‌ای که برای لاگین وارد کردید. مرورگر شما صفحات وبی را که از آن‌ها بازدید کردید به یاد نخواهد آورد؛ بنابراین در تاریخچه یا تب recent visited شما ظاهر نخواهند شد زیرا آن‌ها را پاک می‌کند. اگر هر کس دیگری از کامپیوتر/لپ‌تاپ شما استفاده کند وبسایت‌هایی را که ازشان در حالت ناشناس دیدن کردید نخواهد دید. اما آی‌پی و فعالیت‌های آنلاین شما برای بقیه قابل‌رؤیت خواهد بود: ادمین‌های شبکه وای‌فای شما، افرادی که با شما شبکه وای‌فای را به اشتراک می‌گذارند (برای مثال در کافی‌شاپ)، سازمان‌ها، دولت‌ها، هکرها و ارائه دهنده‌ سرویس‌تان.  در حالت ناشناس یا پرایوت شما به صورت گمنام وبگردی نمی‌کنید. فقط خود را از هر کسی که به کامپیوتر/ لپ‌تاپ شما دسترسی فیزیکی دارد پنهان کرده‌اید: شریکان، فرزندان، والدین.

وبگردی با وی‌پی‌ان. یک تجربه وبگردی پرایوتِ واقعی

بهترین راه برای آنلاین بودن بدون اینکه رؤیت شوید استفاده از وی‌پی‌ان است. وی‌پی‌ان همه داده‌های شما را رمزگذاری کرده و به شما آدرس آی‌پی می‌دهد که نمی‌شود آن را رهگیری کرد. شاید در بسیاری از موقعیت‌ها این به کارتان بیاید؛ برای مثال موقع خرید آنلاین (برای امن نگه داشتن اطلاعات کارت اعتباری‌تان)، موقع استفاده از یک وای‌فای عمومی (برای جلوگیری از دید زدن بقیه روی دستگاه شما یا سرقت اطلاعات شخصی‌تان)، موقعی که دارید سعی می‌کنید به محتواهایی دسترسی داشته باشید که محدودیت جغرافیایی دارند یا برای دریافت معامله‌های بهتر برای برخی از محصولات یا سرویس‌ها (بلیت‌های هواپیما، رزرواسیون هتل و غیره). Bitdefender Premium VPN را متخصصین امنیتی ساخته‌اند و خیلی راحت می‌شود آن را راه‌اندازی و استفاده کرد. این راهکار به شما قابلیت‌های امنیتی و حریم خصوصی می‌دهد که شما برای ناشناس و امن ماندن در فضای اینترنت نیاز دارید. وقتی مشترک سرویس پریمیوم پولی وی‌پی‌ان ما می‌شوید برای داده‌های خود رمزگذاری گرید نظامی دریافت می‌کنید. نه دولت و نه ارائه‌دهنده سرویس اینترنتی شما و نه هیچ طرف سوم دیگری نمی‌تواند شما را رهگیری کرده و یا فعالیت شما را نظارت یا هک کند.

نتیجه‌گیری: Incognito mode لایه کارآمد اما ناکافی از حفاظت حریم خصوصی شماست. با این حال اگر آن را به همراه Bitdefender Premium VPN استفاده کنید امن‌ترین تجربه گشتن در فضای آنلاین را بدست خواهید آورد. بنابراین شما می‌توانید از حریم خصوصی خود در برابر هر کس دیگری که کامپیوتر خود را به اشتراک گذاشته‌اید و نیز طرف‌سوم‌ها محافظت کنید.

[1] incognito mode