وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

7 توصیه امنیت موبایل برای محافظت از دستگاه و اطلاعات شخصی‌تان

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۴۰۰/۳/۳۰

دستگاه‌های موبایل ما صرفاً وسیله‌ای برای برقراری ارتباط ما نیستند؛ اکنون دیگر آن‌ها در خود کلی اطلاعات، صدای ضبط‌شده، ویدیو و عکس جای داده‌اند. علاوه بر این خیلی راحت هم می‌شود از طریق دستگاه‌های موبایل به اکانت‌های بانکی دسترسی پیدا کرد. امنیت موبایل اغلب توسط بسیاری از کاربران فناوری نادیده گرفته می‌شود؛ کاربرانی که نمی‌خواهند قبول کنند در جهان دیجیتال اگر بی‌دقتی در تعاملات رخ دهد امنیت به خطر می‌افتد. با توجه به پورتابل بودن و کلی کارایی که دارند، دستگاه‌های موبایل شدیداً در معرض تهدیدهای سایبری قرار دارند. برای مثال می‌توان به بدافزارها، جاسوس‌افزارها و اقدامات فیشینگ -که شاید باعث شود همان قطعه ارزشمند داخل جیبمان و هر اطلاعاتی که داخلش است دستکاری شود- اشاره کرد. عاملین تهدید خوب می‌دانند که کاربران اغلب با دستگاه‌های هوشمند خود محتاطانه رفتار نمی‌کنند. اگر مجرمان سایبری موفق شوند، همین دستکاری کوچک دستگاه هوشمند می‌تواند برایشان به لحاظ مالی کلی سود به همراه داشته باشد و همچنین داده‌های حساس و شخصی کاربران را نیز از آن خود کنند.

در ادامه 7 توصیه برای حفظ امنیت موبایل‌تان ارائه داده‌ایم:

  •         دستگاه‌ها و اپ‌های خود را به روز نگه دارید

یک سیستم به روز می‌تواند از اسمارت‌فون یا تبلت شما در برابر آسیب‌پذیری‌ها یا حفره‌های امنیتی که قابلیت اکسپلویت دارند محافظت کند. اگر از قابلیت آپدیت خودکار روی گوشی موبایل خوشتان نمی‌آید چشمتان به نوتیفیکشن‌های آپدیت نرم‌افزار که روی نمایشگرتان پاپ‌آپ می‌شود باشد. همچنین به محض دسترسی به پچ‌ها، آن‌ها را به طور دستی نصب کنید.

  •         اپ‌های بلااستفاده‌تان را از گوشی خود پاک کنید

اپ‌های قدیمی و آن‌هایی که ازشان هیچ استفاده‌ای نمی‌کنی پاک کنید، زیرا خیلی وقت است آپدیت نشده‌اند و طعمه خوبی هستند برای اسکمرها. پاک کردن این نوع اپ‌ها هم گوشی‌تان را سر و سامان می‌دهد و هم دستگاهتان امن می‌ماند.

  •         از داده‌های خود بک‌آپ بگیرید

امروزه کارت‌های مموریِ دستگاه‌های موبایل گنجایش زیادی برای مخاطب‌های شما و نیز پیام‌ها، فایل‌ها، ویدیوها و عکس‌هایتان دارند. با این حال بک‌آپ گرفتن هر چند وقت یکبار از داده‌هایتان در صورت سرقت یا دستکاری یا حملاتی چون حملات باج‌افزار الزامیست.

  •         از حملات اسمیشینگ و فیشینگ جلوگیری کنید

درست مانند فیشینگ، حملات مبتنی بر اس‌ام‌س که بدان همچنین اسمیشینگ می‌گویند نیز هدفشان فریب گیرنده و مجاب کردن او برای پذیرفتن لینک یا متن آلوده است. حملات اسمیشینگ برای فریب گیرنده‌ها در جهت ارائه اطلاعات شخصی‌شان یا دانلود نرم‌افزار مخرب در دستگاه به تاکتیک‌های مهندسی اجتماعی تکیه دارند. با هر اس‌ام‌اس ناخواسته‌ای که برایتان می‌آید با احتیاط برخورد کنید؛ خصوصاً آن‌هایی که وانمود می‌کنند بانکی‌اند یا از شما اطلاعات شخصی/مالی می‌خواهند. اگر همیشه ایمیل خود را چک می‌کنید حواستان به پیام‌های ناخواسته که قصد دارند حس اضطرار در شما ایجاد کنند یا شما را به شتاب و تصمیم‌گیری عجله‌ای وادار کنند باشد. به یاد داشته باشید که اگر چیزی به نظر خیلی خوب آمد شاید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. هر پیام غیرمنتظره را که به صورت پیام یا ایمیل دریافت کردید پاک کنید و به فرستنده پاسخی ندهید.

  •         تماس‌های مشکوک را برندارید یا اگر هم برداشتید سریع قطع کنید

کلاهبرداران و اسکمرها شاید به شما زنگ بزنند. اسکمر مانند یک بازیگر خوب تلاش خواهد داشت شما را متقاعد کند که آفر یا مقصود تماس، قانونی است. اگر ازتان اطلاعات شخصی، شماره حساب بانکی، پین یا شماره کارت اعتباری خواسته شد فوراً گوشی را بگذارید. اخاذی آنلاین یا تهدید سایبری از پرچم‌های قرمز و بزرگند.

  •         از شبکه‌های عمومی وای‌فای استفاده نکنید

شبکه‌های وای‌فای عمومی به ندرت امنیت‌دهی می‌شوند و چندین راه دیگر برای دستکاری دستگاهتان باز می‌کنند. بنابراین باوجود اینکه نظر به پاندمی ویروس کرونا سفرها کمتر شده است اما هنوز هم ریسک این وجود دارد که تداخلات آلوده صورت گیرد. کاربرانی که همزمان با وصل شدن به اینترنت وای‌فای عمومی، اطلاعات حساس هم در دستگاه خود دارند (مانند اطلاعات مالی یا لاگین) ممکن است با بسیاری از تهدیدهای سایبری روبرو شوند. افزون بر این، مجرمان سایبری ممکن است خود را شبیه به وای‌فای عمومی قانونی کنند که در این صورت به حمله می‌گوییم حمله مرد میانی[1].

  •         امنیت در خانه یا در مسیر

محافظت از خود در برابر تهدیدهای امنیتی حتما نباید پروسه‌ی طاقت‌فرسایی باشد (مانند راهکارهای تمام و کمال امنیتی). یک راهکار امنیت سایبری روی اسمارت‌فون یا تبلت‌تان می‌تواند باعث شود دستگاهتان در برابر تهدیدهای مربوط به فضای آنلاین در امان بماند. این راهکار از اطلاعات شخصی شما در برابر سارقین سایبری محافظت می‌کند. web attack prevention بیت‌دیفندر از فناوری فیلتر وب برای تضمین اینکه موقع وبگردی روی وبسایت‌های آلوده فرود نمی‌آیید استفاده می‌کند. اگر به محافظت ضد فیشینگ و سیستم‌های فیلتر ضد کلاهبرداری در قالب یک راهکار امنیتی (که بیت‌دیفندر ارائه می‌دهد) مجهز باشید دیگر نیازی نیست نگران وبسایت‌ها یا اسکم‌های مشکوک باشید. Bitdefender Mobile Security که هم با دستگاه‌های هوشمند اندروید و هم آیفون سازگاری دارد با ارائه‌ی محافظت تمام‌عیار در مقابل تهدیدهای مربوط به موبایل خواه خانه باشید و خواه در کافی‌شاپ یا در سفر- امنیت داده‌های شما را تضمین می‌کند. وی‌پی‌انی که همه ترافیک شما را روی شبکه‌های عمومی امن می‌کند و از فعالیت آنلاین شما (مانند امور بانکی یا خرید) در برابر مجرمان سایبری نیز محافظت می‌کند نیز لایه‌ی امنیتی دیگری اضافه خواهد کرد. کاربرانی که به چنین شبکه‌هایی وصل می‌شوند در معرض سرقت داده، آلودگی‌های بدافزار و دستکاری مالی قرار می‌گیرند.

[1] man-in-the-middle-