وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

عمر ادوبی فلش پلیر به پایان رسید اما چالش‌های امنیت سایبری‌اش همچنان ادامه دارد

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۳۹۹/۱۰/۲۱

بالاخره عمر ادوبی فلش پلیر به پایان رسید اما حقیقت این است که این فناوری قرار نیست یک‌شبه از محیط اینترنت محو شود. ادوبی فلش تا مدت‌ها به عنوان تهدیدی امنیتی باقی خواهد ماند. چالش قطع پشتیبانی از ادوبی فلش پلیر در این است که من بعد در حالی توسط کاربران استفاده خواهد شد که مدت‌هاست از تاریخِ انقضایش گذشته است. درست همین معضل روی پچ‌های آسیب‌پذیری‌های مهم نیز تأثیر می‌گذارد: سازمان‌ها و کاربرانی که مرتباً از این فناوری استفاده می‌کنند دیگر نمی‌توانند سیستم‌های خود را آپگرید کنند. Adobe Flash Player روزی ابزاری محبوب برای طراحی وب بود اما مشکلات امنیتی عدیده‌ای نیز داشت. اپل اولین شرکت بزرگی بود که جسارت به خرج داد و در سال 2010 اعلام کرد دیگر از این فناوری پشتیبانی نخواهد کرد. یک دهه طول کشید تا این صنعت به نتیجه‌گیریِ اپل برسد. عمر فلش پلیر به سر رسید و به نقل از شرکت ادوبی دیگر آپدیتی برای آن منتشر نخواهد شد اما این ادعا دقیقاً به چه معناست؟

دکمه‌ی جادویی‌ای وجود ندارد که آن را بزنیم و ادوبی فلش پلیر برای همیشه از صحنه‌ی مجازی غیب شود؛ بنابراین همچنان شاهد آن در وبسایت‌ها، گیم‌ها و سایر نرم‌افزارها خواهیم تا در نهایت توسعه‌دهندگان فکری به حال یک جایگزین کنند. با توجه به اینکه فلش زمانی روی 99 درصد همه دستگاه نصب بوده است، این فرآیند کمی زمان خواهد برد. خبر خوب اینکه همه‌ی مرورگرهای مهم در تلاشند تا نگذارند افراد وبسایت‌هایی را اجرا کنند که هنوز رویشان فلش نصب شده؛ با این حال همیشه کاربرانی وجود دارند که دوست دارند چنین محدودیت‌هایی را دور بزنند. چیزی که حتی اوضاع را بیشتر بهم می‌ریزد این است که برخی عاملین تهدید از نوتیفکیشن‌هایی شبیه به نوتیفیکیشن‌های ادوبی فلش پلیر استفاده می‌کنند تا کاربران فریب خورده و بدافزاری را نصب کنند.

برای امنیت، صِرف تکیه بر مرورگرها کافی نیست: بهتر آن است که همیشه راهکاری امنیتی روی اندپوینت‌ها نصب باشد. حال که ادوبی دیگر هیچ آپدیت امنیتی عرضه نمی‌کند هکرها و سایر عاملین تهدید چند برابر بیشتر وقت و انرژی خود را روی پیدا کردن آسیب‌پذیری‌های جدید خواهند کرد؛ آسیب‌پذیری‌هایی که مطمئنند پچی برایشان وجود نخواهد داشت! همین اتفاق برای ویندوز اکس‌پی و ویندوز 7 درست وقتی چرخه عمرشان به پایان رسید افتاد. برای خیلی‌ها سخت است باور کنند فلش ادوبی پلیرِ کنونی دیگر آن فلش ادوبی پلیر محبوب دوران گذشته نخواهد بود.