وبلاگ بیت دیفندر

اخبار ، دیدگاه ها و نگرش کارشناسان بیت دیفندر

هوش مصنوعی: تشخیص کرونا با تحلیل نوع سُرفه‌ی افراد

در گروهاخبار امنیت اطلاعات، ۱۳۹۹/۹/۲

محققین مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) مدل هوش مصنوعی‌ای ساخته‌اند که با شنیدن صدای ضبط‌شده‌ی سرفه‌ی افراد می‌تواند تشخیص دهد به کرونا مبتلا هستند یا نه. این قدرت فناوری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را می‌رساند، اینطور نیست؟ شاید همیشه اخبار گجت‌ها سر و صدا می‌کند؛ اما این جنس اخبار را نیز می‌توان در شوهای MIT پیگیر شد. غربالگری عفونت‌های احتمالی کووید 19 کار سختی است؛ خصوصاً بین افراد بی‌علامت. اما وقتی پای هوش ‌مصنوعی به میان می‌آید دیگر هیچ‌چیز محال نیست. گرچه گوش افراد طوری تربیت نشده که بتواند تفاوت بین صداهای سرفه را تشخیص دهد؛ اما با برنامه دادن به هوش‌مصنوعی می‌شود این امر را محقق کرد. بر طبق اخبار ام‌آی‌تی، محققین این مؤسسه‌ی فناوری مقاله‌ای را در ژورنال IEEE (در حوزه مهندسی دارویی و بیولوژی) منتشر کردند مبنی بر ساخت یک مدل هوش مصنوعی که قادر است با ضبط صدای سرفه، مبتلایان بی‌علامت را از افراد سالم تشخیص دهد.

این مدل هوش ‌مصنوعی با موفقیت 98.5 درصد سرفه‌های افرادی را که تست کووید 19‌شان مثبت بود تشخیص داده بود (که 100% سرفه‌ها متعلق به افراد بی‌علامت بود). این تیم اکنون روی ساخت اپی ساده برای اسمارت‌فون‌ها کار می‌کند؛ اپی که به کاربران اجازه دهد خیلی راحت سرفه‌شان را ضبط کرده و بگذارند این نرم‌افزار سرفه را برایشان تحلیل کند!

به گفته‌ی برایان سوبیرانا (دو محقق دیگر دخیل در پروژه جوردی لاگوارتا و فران هوئتو نام دارند)، پژوهشگر لابراتوار اتو آی‌دیِ MIT، «پیاده‌سازی مؤثر این ابزار تشخیص گروهی –چنانچه هر کسی ملزم به استفاده آن قبل از ورود به کلاس، کارخانه یا رستوران و غیره باشد- می‌تواند در نهایت کاهش پاندمی کووید 19 را در پی داشته باشد». این نرم‌افزار نخست به منظور تشخیص الگوهای صدا در بیماران آلزایمری طراحی شده بود اما محققین الگوی خام آن را روی طراحی جدیدی پیاده کردند. همچنین باید این را نیز دانست که اگر می‌شود سرفه‌های ناشی از بیماری را تشخیص داد پس می‌شود از دامنه کرونا فراتر رفته و حتی آسم و آنفلوآنزا
را نیز به فهرست اضافه کرد.